Ciekawe

Przewody hamulcowe – jak o nie dbać?

696Views

Posiadanie samochodu wiąże się z obowiązkiem wykonywania niezbędnych przeglądów, by podróżować bezpiecznie i bez większych usterek. Zanim jednak wyruszysz w daleką podróż, sprawdź przewody hamulcowe, będące jednym z najważniejszych czynników sprawności Twojego auta. Podpowiadamy Ci, jak dbać o tę część układu hamulcowego, która odpowiada za szybkie zatrzymywanie się i omijanie napotkanych na drodze przeszkód.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie są rodzaje przewodów hamulcowych?
  • W jaki sposób wykryć awarię przewodu hamulcowego?
  • Jak zapobiegać usterkom przewodów hamulcowych?

Przewody hamulcowe – rodzaje

Przewody hamulcowe to jeden z ważniejszych elementów w Twoim aucie, który gwarantuje bezpieczną jazdę i skraca drogę hamowania do minimum. Możemy wyróżnić 2 grupy przewodów: miękkie (nazywane też elastycznymi) oraz twarde. Przewody miękkie, znajdujące się przy zaciskach tarcz hamulcowych, wykonane są z cienkiej gumy, która niestety podczas eksploatacji auta narażona jest na działanie różnych czynników atmosferycznych. Po przejechaniu tysięcy kilometrów może zacząć pękać i się odkształcać. Na standardowe awarie cienkich przewodów w układzie hamulcowym mogą narzekać w szczególności ci kierowcy, którzy jeżdżą agresywnie i z dużą prędkością. Usterki zdarzają się także osobom, które poruszają się po mieście, często hamują w korkach i mają auta z napędem na 4 koła. W grupie zwiększonego ryzyka awarii przewodów miękkich są także te modele aut, które mają tzw. regulację prześwitu.

Z kolei przewody twarde łączą pompę hamulcową ze wspomnianymi wyżej przewodami elastycznymi. Zazwyczaj są wykonane z solidnej stali, dlatego potrafią wytrzymać znacznie dłużej niż przewody gumowe. Te elementy układu hamulcowego w samochodzie znacznie rzadziej się psują. Niestety nie są w 100% idealne. Najczęściej bolączką kierowców jest dopadająca stalowe elementy korozja, która szybko postępuje, tworząc na powierzchni przewodów pęknięcia, a nawet przeżarte rdzą dziury.

Popsuty przewód hamulcowy, czyli awaria hamowania

Popękana guma w miękkich przewodach albo korozja elementów ze stali może być powodem awarii. Kierowca wcale nie musi jej widzieć gołym okiem, ponieważ przewody są zazwyczaj poukrywane pod innymi elementami podwozia. Najczęściej można zauważyć, że coś jest nie tak, dopiero przy potrzebie silnego, awaryjnego hamowania. W takiej sytuacji ciśnienie wytworzone w przewodach doprowadza do ich pęknięcia. Hamowanie jest wtedy nieskuteczne, a co za tym idzie – auto stwarza niebezpieczeństwo i zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego.

Jeśli w porę mechanik nie zdiagnozuje mikropęknięć, przetarć czy rozszczelnień, do układu hamulcowego w trakcie jazdy będzie przedostawała się woda, a auto z czasem przestanie precyzyjnie hamować – nawet wtedy, gdy wdepniemy pedał niemalże do samego podwozia.

Usterka przewodu hamulcowego – jak temu zapobiec?

Aby zapobiec poważnym i drogim awariom układu hamulcowego, warto wybrać dobrego mechanika, który podczas okresowych badań technicznych będzie monitorować stan przewodów hamulcowych, które trzeba wymienić, gdy popękają czy skorodują. To jednak nie oznacza, że cały obowiązek konserwacji auta spada na fachowca. Aby układ hamulcowy działał sprawnie, raz na jakiś czas musisz sprawdzić poziom płynu hamulcowego i pamiętać, by systematycznie go wymieniać – tak jak zaleca producent marki. Pamiętaj też o dokładnym myciu kół, nadkoli i elementów zawieszenia, aby nie dopuścić do uszkodzenia gumy czy korozji metalu przez zalegające błoto ze żwirkiem lub śnieg.

Żywotność przewodów hamulcowych wynosi średnio kilka lat. Wszystko zależy od ich rodzaju, charakteru Twojej jazdy i terenu, po którym zazwyczaj poruszasz się autem. Jeżeli szukasz nowych przewodów hamulcowych do swojego samochodu, zajrzyj do sklepu internetowego Allegro, gdzie z łatwością zamówisz nowe części do uszkodzonego układu hamulcowego.